הגלריה בחממה הטרופית- תערוכת "טבע הדברים"

31.3-22.6

PHOTO-2022-12-29-16-22-54 (1)

ההבחנה המרכזית בין 'טבע' ל'תרבות' בחשיבה המערבית נוגעת בין היתר גם במחלוקת לגבי הגדרת מהותו של האדם ועיצוב אישיותו. תפיסה אחת רואה באדם תוצר של הטבע, ולפיה התפתחותו, זהותו ואישיותו מושפעים בעיקר מהביולוגיה והגנטיקה שלו, ומולה ניצבת עמדה המדגישה את תפקידן הדומיננטי של הסביבה והתרבות בכינונו של אדם.
תערוכה זו עוסקת בשאלת האותנטיות של מה שמוגדר לרוב כ'טבעי' לעומת ההבניות התרבותיות המנסחות מאפיינים של זהות. שם התערוכה, 'טבע הדברים', הוא ביטוי המגלם הנחה מוקדמת כי לדברים יש טבע אפריורי מונוליטי מוצק שניתן להתייחס אליו כאל אקסיומה. מעמדו הבלתי מעורער של 'הטבעי' נבחן כאן מנקודת מוצא ספקנית.

 

הגן הבוטני, שבו מוצגת התערוכה, מציע מהלך של ‘כליאת’ הטבע באופן המזמין דיון וחשיבה על ההבחנה הדיכוטומית המקובלת בין הטבעי למלאכותי, תוך טשטוש הגבולות המקובלים ביניהם. מחד גיסא מוצגת בו צמחייה 'טבעית' במובנה השגור, ומאידך גיסא אפשר להגדירה כבעלת אופי מלאכותי, שכן מדובר באוסף צמחי שנבחר, נאסף, שונע ממרחקים, מוין ומוצג לפי קטגוריות תוך טיפוח יומיומי קפדני.
התערוכה מחדדת את שאלת האותנטיות של הטבע, שהתערערה מלכתחילה על ידי ניסוחו של הגן כגן מחקרי, ומציגה אותו רק באמצעות דימוייו.

טכניקות אמנותיות שונות ומגוונות משמשות כאן להצגת מופעים סימבוליים הקשורים ללקסיקון המונחים של הגן. אלה נמתחים אל עבר מחוזות הפנטזיה: שדה פרחים חושני וססגוני עשוי מקולאז' סינתטי (יעלה גצוב); בריכת מים שחורים ומתוכה בוקעים פרחים מפלסטיק (דינה שנהב); כנפי ציפור מנייר (אילת כרמי); ומבקרת צעירה מפיברגלס (ורד אהרונוביץ) מוצגים לצד זרי פרחים משעווה (שירה זלוור), מפלסטיק ומזבל (עינת עריף- גלנטי), ומציעים למבקרות ולמבקרים בגן מרחב של חלימה.

הפילוסוף היווני אפלטון טען כי האמנות מסוכנת, משום שהיא מציגה דימוי שקרי, מתחזה לדברים עצמם, ובכך היא לא רק מתרחקת ממהותם ה'אמיתית' האידאית של הדברים, אלא גם מחבלת בערכי המוסר, מוליכה שולל.

הטענה כאן הפוכה: בראייתי, הדימוי או המטאפורה נוטלים חלק בשיח התרבות המזהה עצמו בריש גלי כמחוז לחשיבה על אודות הדברים ממרחק, דווקא בעקבות הזרתם. למעשה, במובן זה הדימויים האמנותיים הם אלה המאפשרים התבוננות, התקרבות אינטימית מחודשת אל הוויית הדברים, אל העולם.

אמניות משתתפות: ורד אהרונוביץ, יעלה גצוב, שירה זלוור, אילת
כרמי, עינת עריף-גלנטי ודינה שנהב.

פתיחה:
31.3.23 נעילה:
22.6.23

אוצרת:
נטע גל-עצמון

אוצרת ראשית ומנהלת "יער" גבי המבורג-פימה.

צילומי הצבה- יעל אילן

שעות פתיחת הגלריה:

 א':  10:00 – 13:00   ב'-ה': 10:00 – 15:00

שישי ושבת: 10:00 – 15:00  

ניתן לקבוע סיורים לקבוצות או פרטיים בתיאום מראש עם גבי, אוצרת ומנהלת המחלקה לאומנות- Gaby@botanic.co.il

*הכניסה לפתיחת התערוכה חופשית

הביקור בתערוכה כלול במחיר הכניסה יש לציין כי הגעתם לבקר בתערוכה.

אירועים במהלך התערוכה יפורסמו בדף הפייס בוק של הגן וכן באתר הגן הבוטני.

עלות כניסה לגן: מבוגר/ילד 40 ₪ מחזיקי כרטיס ירושלמי: 28 ₪  חייל / סטודנט / גמלאי: 25 ₪

*הכניסה חינם לילדים ירושלמים עד גיל 18 בהצגת תעודת זהות או בליווי אחד ההורים

רח' זלמן שניאור 1 ירושלים לפרטים נוספים : 02-6794012