תערוכה- עולמם המופלא של הסחלבים

30.7-31.8

Orchid_Strip_180Cm_W_1800Px

התערוכה המוצגת כעת בגלריה בחממה הטרופית היא חלק מתערוכת אירוע הקיץ "בוטניפלצת" הפרושה ברחבי הגן. בתערוכה זו תפגשו את העציץ ממנו בוקעים שורשיו של המפלצמח 'טרופיטרופ', הצומח על גגה של החממה. את העציץ מקיפים בגלריה תצלומי סחלבים שצולמו בכל העולם, במשתלות ובגנים בוטניים תחת ידיו של ד"ר אורי פרגמן-ספיר, המנהל המדעי של הגן הבוטני. את דמותו של אורי פגשתם כבר בסיפור המסגרת של התערוכה המרכזית.   

לדברי פרגמן-ספיר "לכל סחלב יופי משלו, ייחוד משלו וסיפור משלו. הדימויים נבחרו ממגוון מכלואים טרופיים ומינים בוטניים שמראים מראה מגוון ומיוחד." הסחלבים נחשבים למיוחדים וליפים בין פרחי העולם. משפחת הסחלביים היא משפחת הצמחים הגדולה בעולם ובה כ-27,000 מינים שונים, רובם גדלים באזור הטרופי. רוב מיני הסחלבים הם צמחים אפיפיטים הגדלים על עצים באזור הטרופי, הם נשענים על ענפי העצים הגבוהים וכך מגיעים לאור השמש. חלק קטן יותר של הסחלבים הם צמחי קרקע בעלי פקעות, ביניהם סחלבי ישראל ואגן הים התיכון. הווניל הוא כמעט הסחלב היחיד שהוא צמח מאכל.

איך נזהה סחלב? לרוב הסחלבים יש פרח בעל שישה עלי עטיף (כותרת), חמישה עליונים דומים וקטנים (שלעיתים יוצרים קסדה) ואחד תחתון פרוש הנקרא שפית – עלה זה שונה מסחלב לסחלב ומהווה סימן הגדרה חשוב (חפשו אותו בפרחים בצילומי התערוכה). 

גננים ומגדלים אספו סחלבים בטבע עוד בתקופות עתיקות, תרבתו אותם והכליאו ביניהם, כך יצרו צמחים חדשים – צמחי מכלוא עם צבעים חדשים וצורות חדשות. במילים אחרות האדם ערבב את הקלפים הגנטיים שבטבע ויצר קומבינציות חדשות ומיוחדות. מכמה מאות מינים, האדם יצר כ-70,000 זני תרבות, אותם ניתן לראות בחנויות הפרחים, במשתלות ובגנים בוטניים. תערוכה זו מציגה את המגוון הזה.

ד"ר אורי פרגמן-ספיר הוא המנהל המדעי בגן הבוטני האוניברסיטאי – ירושלים.

אוהב טבע מילדות, אורי מטייל בכל העולם, נהנה מיופיו של הטבע וחוקר אותו. תחביב הצילום הפך בשבילו לכלי חשוב לתיעוד וצילומיו מופיעים בספרים, מאמרים, תערוכות ואתרי אינטרנט רבים. במקצועו אורי התמחה בחקר צמחי בצל ופקעת, ביניהם גם סחלבי ישראל. כמו כן הוא עוסק בשמירת טבע, גינון בצמחי בר, מוצא צמחי התרבות, הוראה באוניברסיטה ובגן הבוטני והובלת טיולים בוטניים בעולם.

המעצב והאמן אלכס חייצקי  הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, שבמהלך שנות עבודתו התמחה ביצירת פסלים מנופחים מלאי דמיון והומור, שהוצגו ברחבי הארץ וכן באירועי תרבות ברחבי העולם: ברלין, קרואטיה וליסבון. כשהחליט חייצקי לשלב בין שתי האהבות שלו, אמנות ועיצוב תעשייתי והפקות וניהול פרויקטים בתחום האירועים, ייסד את הסטודיו “אייר פרודקשיין”, שעובד עם עיריות, אירועי חוצות, פסטיבלים, שבועות עיצוב, וחברות. כל היצירות שלו ייחודיות ולא מופקות בייצור המוני. כל מיצג עובר תהליך של תכנון, עיצוב וייצור ייחודי לצרכי הלקוח.