לוטם השרף – Cistus ladanifer – פריחה יפה של צמח חסכן מים לגינה

נכתב על-ידי: יעל אורגד |
5 דקות קריאה

הלוטם הוא סוג של שיחים קטנים ממשפחת הלוטמיים. הלטמים מהווים חלק חשוב בנופי הצומח הים-תיכוניים והיות והם נפוצים בעיקר סביב הים התיכון הם מהווים את אחד מהסמלים הבוטניים של אזור זה. בעולם ידועים 31 מיני לוטם, האדם הכליא ביניהם וייצר עוד כמה עשרות מכלואים לשימוש כצמחי נוי. הם פופלריים בשל הפריחה השופעת שלהם בסוף האביב ובשל היותם צמחים חסכני מים. בגן שלנו יש 17 מיני לוטם והחודש אנו מתמקדים באחד מיוחד: לוטם השרף.

לוטם השרף הוא שיח שמוצאו במערב הים התיכון. זהו שיח ירוק-עד שגובהו עד 1.5 מטרים ורוחבו עד מטר. הענפים עתירי שרף מתוק וריחני. במאי פורח הלוטם בפרחים גדולים ולבנים שקוטרם 8-5 ס”מ. לפרח חמישה עלי כותרת, ובבסיס כל עלה כותרת יש כתם בורדו; והרבה אבקנים צהובים. בטיפוס אחר של הצמח הפרח לבן חלק ללא כתמים. בגן הוא פורח כבר באפריל.

Cistus_ladanifer

כפי שמשתמע משמו, ללוטם השרף יש ענפים ועלים עתירי שרף. השרף המופק מהענפים חום, הוא שומני למדי וממנו מפיקים שמן אתרי לשימושים רבים.
טעמו של השרף מתקתק, ולכן מכינים ממנו גם דברי מתיקה, תמציות טעם ומסטיקים. השמן האתרי משמש בתעשיית הבשמים והסבונים ומיוחסת לו פעילות אנטי-אייג’ינג.

Cistus_ladanifer

עליו של הלוטם מכוסים שערות בלוטיות מהן מפיקים שרף ריחני הנקרא לאבדנום (labdanum), ששימש ברפואה העממית ובארומתרפיה. הלאבדנום נחשב לבעל אפקט אנטיביוטי והשתמשו בו גם כתרופה חיצונית, כמחטא לפצעים וגם כתרופה בבליעה, לטיפול בשלשולים ובבעיות המחזור החודשי.

Cistus_ladanifer

השימוש בלוטם כצמח בושם וקטורת ידוע עוד מתקופת התנ”ך: בספר בראשית, פרק ל”ז, מסופר על בני יעקב שמכרו את יוסף לאורחת ישמעאלים הבאה מהגלעד – “וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ, וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד; וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט” (בראשית ל”ז כ”ה) – הלט המוזכר בתנ”ך הוא הלוטם.

לטם מרווני ולטם שעיר

בארץ גדלים שני מינים אחרים מהסוג לוטם. לשניהם פרח גדול (קוטרו 6-4 ס”מ). ללוטם המרווני פרח לבן בעל עלי כותרת חלקים ואילו ללוטם השעיר פרח סגול בעל עלי כותרת מקומטים. שני המינים נפוצים בחבל הים-תיכוני במעונות סלעיים.

בואו לגן לראות את לוטם השרף ושאר מיני הלוטם הפורחים בחלקת הים התיכון!

כתבה: יעל אורגד, אפריל 2019