קנרס תרבותי – ארטישוק – Cynara scolymus

נכתב על-ידי: יעל אורגד |
3 דקות קריאה

תחילת הקיץ היא התקופה בה פורחים קוצים רבים, ביניהם קוץ בולט ומרשים במיוחד, צמח בעל שימושים רבים אך גם צמח נוי מרשים לעונה – הקנרס התרבותי. הקנרס הוא צמח קוצני רב-שנתי ממשפחת המורכבים, שגדל לגובה 1.5 מ’ ויותר. הקנרס התרבותי איננו מין בר, אלא תוצאתיהן של הכלאות וסלקציות של מיני בר שהעיקרי בהם הוא הקנרס הקוצני – Cynara cardunculus ממרכז אגן הים התיכון ומערבו.

Cynara scolymus

הקנרס מוכר לנו בעיקר מהמטבח – ניצני התפרחות הן הארטישוק אותו אנו מבשלים ואוכלים. הפרחים המיובשים משמשים תחליף לאנזים הגבינה (rennet) העוזר לגיבוש חלב-צמחי לגבינה. גם את הגבעולים המקולפים אפשר לאכול. יחד עם זאת, לקנרס שימושים נוספים הידועים עוד מימי יוון העתיקה. העלים שימשו לטיפול בצהבת, מחלות פרקים, בעיות עיכול שונות, אבנים בדרכי השתן ועוד. בתקופות מאוחרות יותר עלי הארטישוק שימשו להגברה של תהליכי עיכול וספיגה, לטיפול במחלות כבד שונות וכן להורדה של רמות שומנים וסוכר בדם.

Cynara scolymus

מחקרים מדעיים שנעשו בשנים האחרונות גילו שלקנרס אכן יש תכונות ההופכות אותו לצמח מרפא מעניין. הוא ידוע כנוגד-חמצון  וכן התגלה שעלי הקנרס עשירים בתרכובת הנקראת קינארין (Cynarine). תרכובת זו משפרת את פעילות מערכת העיכול, בעיקר את תפקוד כיס המרה וייצור אנזימים שונים ומורידה את רמת הכולסטרול בדם. כמו כן, נחקרת יעילותו של הארטישוק בטיפול בהשמנת יתר.

Cynara scolymus

יחד עם היותו צמח מאכל וצמח מרפא, הקנרס הוא צמח יפה ומשמש גם כצמח נוי פיסולי הפורח בעונה בה הרבה צמחים כבר מסיימים את פריחתם. בגן תוכלו ליהנות מזן גבוה לנוי המאופיין בעלווה מכסיפה ובפרחים בצבע סגול זוהר, הוא פורח בערוגות הכניסה וכן בחלקת הים התיכון, אתם מוזמנים לבקר בגן ולהתרשם ממנו!

כתבה וצילמה: יעל אורגד, יוני 2019.