גאורה קיפחת – Gaura lindheimeri

נכתב על-ידי: יעל אורגד |
3 דקות קריאה

צמח החודש שלנו הפעם מגיע מדרום ארצות הברית – אזור לואיזיאנה וטקסס. זהו צמח בעל שרביטי פריחה גבוהים, עטורים בפרחים יפים בצבעי ורוד ולבן: הגאורה הקיפחת. שרביטי הפריחה הללו נתנו לו את שמו העממי באנגלית: פרח השרביט – Wandflower. הפרחים היפים מושכים את העין והלב ומשכו גם את עיניהם של הבוטנאים הראשונים שפגשו את הפרח. הם קראו לו בשם “גאורה”, המגיע מיוונית ומשמעותו “נפלא” או “נהדר”. שם המין הלטיני, לינדהיימרי, הוא על שם פרדיננד יעקב לינדהיימר, מלקט צמחים מטקסס בן המאה ה-19.

הגאורה הקיפחת, ממשפחת נר-הלילה, היא צמח עשבוני רב-שנתי המייצר גושי פריחה צפופים שקוטרם עד מטר. העלים אזמלניים, בעלי שעירות עדינה, אורכם עד 9 ס”מ ורוחבם כסנטימטר.  הגבעולים גבוהים, גובהם עד מטר (ובטבע אף עד מטר וחצי), ועליהם מתפתחים ניצני הפרחים הורודים. בטיפוס הבר, הפרחים פורחים בלבן אשר משתנה לורוד לאיטו. לפרח ארבעה עלי כותרת וציר סימטריה יחיד. האבקנים ארוכים ובולטים.

הגאורה היא צמח קל לגידול, שאינו דורש תחזוקה רבה. הוא מתרבה בקלות מזרעים, אוהב קרקעות מנוקזות ושמש מלאה. הוא עמיד בתנאי שרב, אך גם בתנאי קרה. הוא זקוק לכמויות מים נמוכות עד בינוניות – אך מסוגל לשרוד גם בתנאי בצורת. לגאורה תקופת פריחה ארוכה – מראשית הקיץ ועד לסתיו.

יופיים של הפרחים ועובדת היות הצמח בעל תחזוקה נמוכה הפכו אותו לחביב על הגננים, וכיום ניתן למצוא טיפוסים ומכלואים גנניים רבים. נמליץ עליו לערוגות פורחות, עציצים גדולים ואף לאדניות

אצלנו בגן אפשר לפגוש שלושה טיפוסים גנניים:

גאורה קיפחת ‘דה ברייד’ (Gaura lindheimeri ‘The Bride’) פורחת בלבן:

גאורה קיפחת ‘פינק ליידי’  (Gaura lindheimeri ‘Pink Lady’) פורחת בלבן-ורדרד:

וגאורה קיפחת ‘פינק’ (Gaura lindheimeri ‘Pink’) פורחת בגווני ורוד:


כתבה: יעל אורגד, יולי 2019