גומא הפפירוס – Cyperus papyrus

נכתב על-ידי: יעל אורגד |
3 דקות קריאה

בבריכה שבחלקת המדבר בחממה הטרופית בגן גדל גומא גדול ומרשים, גומא הפפירוס.

גומא הפפירוס הוא צמח רב שנתי גדול הגדל בביצות ובשטחים מוצפים. יש לו קנה-שורש הזוחל בקרקע הבוצית, תחתית הגבעול במים וראשו מתנשא הרבה מעל המים ובראשו תפרחת דמוית זיקוק גדול ומרשים. הגבעול משולש עבה ובתוכו רקמה ספוגית המכילה חללי אוויר – כך יכול הגומא להעביר חמצן אל שורשיו שבקרקע תחת המים.

גומא הפפירוס הוא צמח בעל חשיבות גדולה: ממנו הפיקו המצרים הקדמונים את הנייר הראשון, הוא הפפירוס. את הפפירוס היו מכינים מגבעולי הגומא: היו מקלפים את קליפת הגבעול, ופורסים את תוכנו לרצועות אורך צרות. את הרצועות היו מניחים את זו לצד זו על משטח קשה, כששוליהן חופפים, ואז מניחים שכבה שנייה בזווית של 90 מעלות לראשונה.  את המשטח היו מייבשים בלחץ, מלטשים – וכך  נוצר גיליון. השימוש בפפירוס כמשטח כתיבה החל במצרים העתיקה בסביבות האלף השלישי לפני הספירה, ומשם הופץ לכל העולם הישן והמשיך להיות בשימוש נרחב עד המאה השמינית לספירה. המצרים השתמשו בגיליונות ומגילות פפירוס, ואילו היוונים גילו כיצד לכרוך את הפפירוס לספרים. רוב המידע שיש כיום אודות מצרים העתיקה מקורו בגיליונות פפירוס שנכתבו אז. חשוב לשמור את הפפירוסים ללא לחות, שכן הלחות גורמת לריקבון. לכן, הפפירוסים שנמצאו באירופה ובארץ-ישראל לא שרדו או שהיו רקובים מכדי לקרוא, אך פפירוסים במדבר סהרה ובמצרים נשמרו היטב בזכות היובש.

בנוסף לנייר, הגומא שימש בתעשיה של סלים, מחצלות, חבלים ואף סנדלים. את קנה-השורש היו קולים ואוכלים.

כל חלקיו של הגומא פרט לשורשים הם חד-שנתיים, ומתים מדי חורף. באביב צומחים חדשים. החלקים המתים נשארים במים ואינם נרקבים, כך נוצרת כמות חומר אורגני גדולה מאד. החומר נדחס והופך לכבול. הגומא הוא היצרן העיקרי של כבול בביצות החולה, ובביצות נוספות באפריקה.

הגומא הוא בעיקרו צמח אפריקאי, נפוץ במזרח אפריקה: סודן, אתיופיה, ובארצות אפריקה המשוונית. הוא גדל גם בישראל. מקובל שאל האי מלטה הגומא יובא על ידי האדם בתקופה הרומית לצורך ייצור נייר הפפירוס. כיום ישראל היא גבול התפוצה המזרחי של גומא הפפירוס, והאוכלוסיה באזור החולה היא הצפונית ביותר בעולם.

גומא הפפירוס הוא צמח בסכנת הכחדה בארץ, הוא נעלם מהנחלים והביצות של מישור החוף בשל זיהום וייבוש ושרד באכלוסיה גדולה רק באזור החולה. הוא צומח גם בחופי צפון הכנרת ומופיע מידי פעם ופעם בגולן. בשל היותו צמח נוי מוצלח מגדלים אותו רבות בגופי מים בעמקים וכך הצמח ניצל מהשמדה מקומית.

בירושלים גומא הפפירוס משגשג בחממה הטרופית אך שורד גם באגם בכניסה לגן, אתם מוזמנים לבקר ולהתרשם מגודלו ויופיו.

כתבה: יעל אורגד, מרץ 2020