ליקווידמבר ליבני – Liquidambar styraciflua

נכתב על-ידי: יעל אורגד |
5 דקות קריאה

מוצאו של הליקווידמבר במזרח ארה”ב, שם הוא מפאר את יערות הנשירים רחבי-העלים בצבעיו הססגוניים. משמעות שמו הלטיני של הליקווידמבר היא שרף נוזלי, ומשמעות שם המין – styraciflua – היא עתיר שרף. ובאמת, לעץ יש שרף נוזלי בעל ריח מתקתק, שמשתמשים בו לבישול ולבישום. שרף זה נתן לו את שמו העממי באנגלית – Sweetgum.

Liquidambar styraciflua

הליקווידמבר הוא עץ נשיר, גבהו עד 25 מטרים. כאשר העץ צעיר, נוף העץ צריפי. אך כאשר הוא מתבגר, הוא מקבל נוף מעוגל אליפטי. קליפת העץ מלאת חריצים, ומזכירה עור של זוחלים – מה שנתן לעץ עוד אחד משמותיו העממיים – Alligator wood, עץ האליגטור.

Liquidambar styraciflua

העלים דמויי כוכב, לרוב עם 5 אונות, אך לעתים פחות (3) או יותר (7). גודלם 12-6 ס”מ. כאשר ממוללים אותם, ניתן להריח ריח מתקתק. בקיץ צבעם של העלים ירוק-חי, אך עם התחלפות העונות, בסתיו, העלים משנים את צבעיהם לצבעי שלכת. בשיא השלכת, העצים מקבלים תערובת מרשימה של גווני צהוב-כתום-אדום ואף סגול. באזורים קרים יותר, בהם עלולה להגיע קרה כבר בראשית החורף, הקרה עלולה לגרום לעץ להשיר את כל עליו ללא החלפת הצבעים. לעומת זאת, באזורים החמים יותר העץ משנה את התנהגותו והופך לעץ ירוק עד, בעל צבעי שלכת לא משמעותיים.

באביב, בסביבות אפריל, העץ פורח – הוא בעל פרחים קטנים ולא מרשימים, צבעם צהוב-ירקרק. פרחי העץ מואבקים על ידי הרוח בדומה לפרחי עצים רבים אחרים. הפרחים הם חד מיניים – פרחי הזכר והנקבה מופיעים על ענפים נפרדים באותו העץ. פרחי הנקבה הופכים לפירות – כדוריים בעלי זיפים שקוטרם עד 4 ס”מ, הם נקראים “gumballs” – כדורי גומי.

Liquidambar styraciflua

שרף העץ נוטה להסמיך בקלות, ולכן מייצרים ממנו חומר מייצב (תחליף טבעוני לג’לטין) וכן מסטיק. ריחו נעים ולכן הוא משמש לייצור בשמים וקטורת. השרף משמש גם לתרופות עממיות – הוא נחשב לחומר אנטיספטי, מונע הצטברות גזים, משתן, מנקה ליחה, טוב נגד טפילים, נגד כוויות, פריחה ובעיות עור, ומעודד החלמה. בעבר השתמשו בו כתרופה גם בלעיסה (דרך הפה), וגם למריחה על הגוף (דרך העור).

Liquidambar styraciflua
Liquidambar styraciflua

בטבע ידועים עצי ליקווידמבר בני 400 שנים, שגובהם מגיע ל-40 מטרים, וקוטר הגזע שלהם כ-90 ס”מ. אצלינו בגן העצים קטנים יותר – אך צבעי השלכת שלהם מושכים את העין ממרחק. כדאי מאד להגיע בעונה זו אל חלקת אמריקה, על מנת להתפעל מגווני השלכת הרבים של עצי הליקווידמבר ושל עצים נוספים בחלקה.

Liquidambar styraciflua

כתבה וצילמה: יעל אורגד, דצמבר 2018